آناتومی و فیزیولوژی پوست

آناتومی پوست

اندکی آشنایی با  پوست می تواند به شما در درک رفتار  های آن کمک کند ،با تغییرات هماهنگ شده و در صورت نیاز تعادل را برقرار کنید. و اگر در دوران دبیرستان ،  علاقه ای به زیست شناسی نداشته اید، نگران نباشید ما اطلاعات اضافه را حذف کرده ایم و فقط مطالب مهم و ضروری را که نیاز دارید آورده ایم. این مقاله به بررسی فیزیولوژی پوست، آناتومی پوست و ساختار پوست و بخش های  اصلی مهم اندام بدن ما ، نقش ها و فرایندهای آنها می پردازد.

فیلم آناتومی و فیزیولوژی پوست

 

آناتومی پوست

پوست بزرگترین و سنگین ترین عضو بدن است. برای اینکه به عنوان یک مانع محافظ عمل کند، باید تمام قسمت بیرونی بدن، از بالای سر تا انتهای انگشتان پا را بپوشاند. پوست تقریباً ۲ میلی متر (۰.۰۷۹ اینچ) ضخامت دارد و وزن آن تقریباً ۶ پوند است.

اگرچه ممکن است تفاوت هایی در پوست از فردی به فرد دیگر وجود داشته باشد (مانند رنگ، بافت و ضخامت)، همه پوست ها چند شباهت اولیه دارند. به عنوان مثال، پوست هر فردی از انواع مختلفی تشکیل شده است، از جمله:

ضخیم و بدون مو: روی قسمت‌هایی از بدن که اغلب استفاده می‌شوند و اصطکاک زیادی را در بر می‌گیرند (مانند کف پا و کف دست) قرار دارد.
نازک و پر مو: غالب ترین نوع مو در بدن است که در همه جا قرار دارد، به جز نواحی پوشیده از پوست ضخیم و بدون مو.

لایه های پوست

 فیزیولوژی پوست شما از سه لایه اصلی تشکیل شده است. هیپودرم ، که به عنوان بافت زیر جلدی نیز شناخته می شود ، عمیق ترین این بخش ها است – لایه ای از بافت چربی که عایق بدن در برابر درجه حرارت شدید و ذخیره انرژی است. (در واقع ، بافت زیر جلدی نیمی از چربی بدن را شامل می شود.) این لایه همچنین حاوی بافت همبند شل است که به چسبیدن به ماهیچه و استخوان زیرین کمک می کند.

لایه میانی به عنوان درم شناخته می شود و بیشتر از بافت هم بند متراکم تشکیل شده است که ساختار آناتومی پوست را ایجاد می کند. همچنین حاوی غدد چربی ، غدد عرق ، فولیکول های مو ، اعصاب و عروق خونی است. درم حاوی پروتئینی به نام کلاژن است که به پوست انعطاف پذیری و انعطاف پذیری آن را کمک می کند.

اپیدرم لایه بیرونی پوست است و از این سه لایه نازک تر است. علاوه بر تنظیم هدر رفت آب از طریق پوست (که در زیر با جزئیات بیشتری توضیح داده شده است.) نقش آن به عنوان یک مانع به محافظت از بدن در برابر گرما و سرما ، اشعه ماوراء بنفش ، آلودگی و میکروارگانیسم های بیماری زا که می توانند باعث بیماری یا عفونت شوند ، کمک می کند.

درست است که اپیدرم نازک است ، اما از نظر ضخامت با توجه به درجه حفاظت مورد نیاز یک قسمت بدن متفاوت است. به عنوان مثال ، پوست کف دست یا کف پا را در مقایسه با پوست پلک یا لب متفاوت است. 

ساختار پوست انسان

آناتومی پوست انسان

 

آناتومی پوست : اپیدرم

اکثر محصولات مراقبت از پوست برای رفع نیازهای اپیدرم ایجاد می شوند ، که ممکن است به چند لایه تقسیم شود. ما بیشتر بر روی لایه شاخی و فیلم هیدرولیپید تمرکز می کنیم.

آناتومی پوست : لایه شاخی

 آناتومی پوست با ایجاد سد اولیه بر روی پوست ، قشر شاخی متشکل از قرنیوسیت ها (سلولهای مرده مسطح که عمدتاً از پروتئین کراتین ساخته شده اند) به یک ماتریکس چربی چسبیده است. تصویر یک دیوار آجری به تجسم ساختار  پوست کمک می کند: قرنیه ها را به صورت آجر و لیپیدها را به صورت ملات تصویر کنید. این چیدمان به لایه Corneum ویژگی های چشمگیری می بخشد.

سلولهای موجود در لایه های داخلی اپیدرم  آناتومی پوست به سمت بالا یا خارج حرکت می کنند تا به لایه شاخی برسند. در اینجا ، سلولهای مرده در فرآیندی موسوم به رسوب زدایی ریخته می شوند یا از بین می روند.

آناتومی پوست : لایه هیدرولیپیدی

 در فیزیولوژی پوست ، این لایه هیدرولیپیدی که از آب ، عرق و سبوم غنی از چربی تشکیل شده است ، به عنوان یک مانع خارجی عمل می کند. اگرچه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست ، اما کل سطح پوست را پوشش می دهد . نوعی محافظ برای لایه شاخی ، که از آن در برابر باکتری ها و مواد برون زا محافظت می کند. همچنین با حفظ رطوبت ، به حفظ انعطاف پذیری پوست کمک می کند.

لایه هیدرولیپیدیک می تواند تحت تأثیر فرایند پیری بیولوژیکی یا “تمیز کردن بیش از حد” قرار گیرد. برعکس ، نگه داشتن این لایه در وضعیت سالم به کاهش هدررفت آب پوست کمک می کند و سطح هیدراتاسیون کلی پوست را بهبود می بخشد.

هیدراته و مرطوب سازی به طور کلی مترادف تلقی می شوند . اما در زمینه مراقبت از پوست ، “هیدراتاسیون” محتوای آب پوست را توصیف می کند ، در حالی که “مرطوب سازی” توانایی آن را در حفظ مولکول های آب توصیف می کند.

ساختار پوست

لایه های محافظ پوست

از دست دادن آب خارج از پوست

 ساختار پوست  ما به این شکل است که پوست ما از بیش از ۷۰ درصد آب تشکیل شده است – رقمی که نشان دهنده هیدراتاسیون کافی است. با این حال ، بدن به طور مداوم رطوبت خود را از طریق از خارج شدن آب ترانس پیدرمال یا TEWL از دست می دهد ، که تبخیر آب را از سطح پوست توصیف می کند.

این یک فرایند است که به طور طبیعی توسط بدن تنظیم می شود. با این حال ، ممکن است تحت تأثیر عوامل محیطی و بیولوژیکی ، عادات مراقبت از پوست و تغذیه قرار گیرد . که به توضیح اینکه چرا خشکی و کم آبی پوست از نگرانی های رایج است ، کمک می کند.

                                                            مطلب پیشنهادی: ۵ لوسیون برتر بدن برای پوست خشک

جلوگیری از اتلاف رطوبت

محیط هایی با  رطوبت کم  یا پاکسازی بیش از حد پوست می تواند منجر به خشکی ، پوسته پوسته شدن ، تکه شدن یا کدر شدن پوست شود. یا احساس سوزش و خارش ناراحت کننده ای را روی پوست ایجاد  می کند.

در  بعضی موارد این ویژگی‌ها نتیجه کم آبی بدن است. فرمولاسیون غنی از مواد مرطوب کننده (که آب را به سطح پوست می رسانند.) و مواد نرم کننده (که از عملکرد سد دفاعی محافظت می کنند ، به نوبه خود به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می کند. ) می تواند به نرم شدن پوست و بازگرداندن رطوبت کمک کند. مصرف روزانه و به اندازه  آب مکمل این رویکرد موضعی است.

سرانجام ، رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ برای جبران رطوبتی که از پوست خارج می شود ، توصیه می شود. همچنین استفاده از مواد غذایی و داشتن  الگو های غذاهایی  درست می تواند ساختار پوست را بهبود ببخشد.  مصرف موادی مانند   آووکادو ، آجیل ، دانه کتان و ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی ، ماهی آزاد و شاه ماهی  به بهبود پوست کمک ویژه ای می کنند.

سیستم پوششی

سیستم  پوست از چندین اندام و ساختار از جمله پوست، مو، ناخن، غدد و اعصاب تشکیل می شود. عملکرد اولیه سیستم پوست محافظت از داخل بدن در برابر عناصر موجود در محیط مانند باکتری ها، آلودگی و اشعه ماوراء بنفش خورشید است.

پوست و ساختارهای مرتبط با آن همچنین مایعات بدن را حفظ می کند، مواد زائد را از بین می برد و دمای بدن را تنظیم می کند. سیستم پ پوست با سایر سیستم‌های بدن مانند سیستم عصبی، قلبی عروقی و گوارشی کار می‌کند تا تمام وظایفی را که در کمک به حفظ ثبات بدن داخلی انجام می‌دهد، انجام دهد.

آناتومی پوست سیستم پوششی

سیستم پوششی شامل:

  • پوست
  • مو
  • ناخن
  • غدد برون ریز
  • اعصاب حسی

مطلب پیشنهادی: ۵ دلیل علمی چای سبز برای پوست شما مفید است

 

عملکرد سیستم پوششی و فیزیولوژی پوست

  به طور کلی، سیستم پوششی و ساختار آناتومی پوست برای محافظت از بدن عمل می کند، مانعی در برابر عفونت ایجاد می کند و بدن را در برابر تغییرات دما و اثرات نامطلوب مواد بالقوه مضر (مانند نور UV) محافظت می کند.

سیستم پوششی آناتومی پوست نقش های خاصی در کمک به محافظت و تنظیم عملکردهای داخلی بدن دارد، در اینجا چند روش کار پوست، ناخن، مو، غدد و اعصاب سیستم پوششی وجود دارد:

  • به محافظت از بافت ها و اندام های بدن کمک می کند
  • در برابر عفونت ها و مهاجمان خارجی محافظت می کند
  • از کم آبی بدن جلوگیری می کند (با ذخیره آب)
  • به حفظ دمای ثابت بدن کمک می کند
  • حمل و نقل و دفع مواد زائد
  • کار گیرنده فشار، درد، گرما، سرما یا لمس را انجام می دهد
  • چربی را برای منبع انرژی ذخیره می کند
  • از بدن در برابر ضربه محافظت می کند و به عنوان ضربه گیر (به دلیل لایه چربی سیستم پوششی) عمل می کند.
  • از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید (و سایر منابع) محافظت می کند.

آناتومی پوست و محافظت در برابر آسیب 

آناتومی پوست و محافظت در برابر آسیب 

لایه های مختلف پوست و محافظت در برابر آسیب ها

آناتومی پوست از نوعی پروتئین بسیار سفت به نام کراتین تشکیل می شود که نوع اولیه پوست در بیرونی ترین لایه یعنی اپیدرم است.

کراتین به محافظت از بافت ها، اندام ها و ساختارها در برابر آسیب کمک می کند، مانند:

  • برش ها
  • خراش
  • ساییدگی ها

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

فیزیولوژی پوست نه تنها یک سد بسیار قوی در برابر عفونت ها در بدن ایجاد می کند، بلکه از آسیب به بدن در اثر برخی مواد مضر مانند اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید (یا منابع دیگر مانند تخت های برنزه) جلوگیری می کند.

آناتومی پوست به شکلی است که با تولید رنگدانه ملانین در سلول هایی به نام ملانوسیت به اشعه UV پاسخ می دهد. در صورت ماندن بیش از حد در معرض نور خورشید، التهاب رخ می دهد و در پاسخ به گشاد شدن رگ های خونی درم، پوست قرمز و برافروخته می شود. با تولید ملانین، پوست شروع به برنزه شدن می کند. ملانین اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند و از آسیب به DNA سلول جلوگیری می کند.

جذب و ترشح در آناتومی پوست

پوست مسئول دفع مواد مختلف از جمله:

  • مقدار کمی دی اکسید کربن
  • عرق
  • آب
  • مواد زائد (مانند کلرید سدیم اضافی و اوره)

تعامل با سایر سیستم ها در آناتومی پوست

سیستم پوششی در کار با سایر سیستم های اندام برای حفظ تعادل کلی بدن (به نام هموستاز) بسیار فعال است. نمونه هایی از چگونگی کمک پوست به هر سیستم بدن در حفظ هموستاز عبارتند از:

سیستم ایمنی بدن

ساختار پوست به طرق مختلف با سیستم ایمنی بدن تعامل دارد تا از بدن در برابر عفونت محافظت کند و به عنوان یک مانع فیزیکی در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا عمل می کند.

دستگاه گوارش

پوست ویتامین D را (از ماندن در معرض نور خورشید) سنتز می کند، بنابراین این ماده مغذی حیاتی را برای سیستم گوارش فراهم می کند. ویتامین D برای جذب کلسیم مورد نیاز است و پوست با دستگاه گوارش کار می کند تا اطمینان حاصل شود که کلسیم می تواند به درستی جذب شود.

سیستم قلبی عروقی

پوست با سیستم قلبی عروقی با کمک به حفظ یا آزادسازی گرما از طریق انقباض یا گشاد کردن عروق خونی کار می کند.

سیستم عصبی

پوست برای انتقال احساسات از محیط از طریق گیرنده های عصبی خود عمل می کند. سپس تکانه های عصبی (مانند درک درد، گرما، سرما و سایر احساسات) به سیستم عصبی منتقل می شوند تا توسط مغز تفسیر شوند.

سیستم اسکلتی عضلانی

آناتومی پوست به گونه ای است که سنتز ویتامین D ،که در پوست انجام می شود ، باعث افزایش جذب کلسیم می شود. کلسیم برای رشد و نگهداری استخوان ها و همچنین برای انقباضات عضلانی مورد نیاز است.

سیستم غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز هورمون های بدن را درگیر می کند. ویتامین D ، تولید ی توسط پوست ، می تواند به عنوان یک هورمون در بدن عمل کند. برخی از عدم تعادل هورمونی می تواند تأثیر نامطلوبی بر روی پوست داشته باشد.

سیستم تنفسی

موهای کوچک در بینی (که بخشی از سیستم پوششی هستند) به عنوان یک فیلتر برای حذف ذرات مضر عمل می کنند که در غیر این صورت ممکن است به ریه ها استنشاق شوند.

سیستم ادراری

 فیزیولوژی پوست برای دفع مواد زائد (مانند نمک ها و برخی مواد زائد نیتروژن دار) در عرق است. این به کلیه ها کمک می کند تا تعادل مناسب الکترولیت های بدن را حفظ کنند و همچنین تعادل pH طبیعی را حفظ کنند.

بنابراین در ساختار و فیزیولوژی پوست شما عوامل زیادی تأثیر دارند ، و شما باید به همه این عوامل اهمیت دهید. 

منبع:

https://www.aesop.com/fr/en/r/the-athenaeum/the-anatomy-and-physiology-of-the-skin/

مطالب پیشنهادی 

شبکه های اجتماعی

LinkedIn
YouTube
Instagram
Pinterest
فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم