فواید ساخت صابون گیاهی و استفاده از آن

صابون گیاهی

صابون گیاهی چیست؟

صنعت صابون سازی به ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد. در حفاری هایی در بابل انجام شده استوانه هایی یافت شده که دیواره های آن آغشته به موادی صابونی شکل  همچون صابون گیاهی بوده است. همچنین نوشته هایی یافت شده که نشان میدهد برای ساخت صابون از مخلوط چربی و خاکستر استفاده می کردند. این افراد از صابون برای مراقبت از پوست صورت یا شستن لباس های خود استفاده می کردند.

علاوه بر این در افسانه ها روم باستان اماده است که نام صابون از کوه ساپو گرفته شده است. مکانی مقدس و باستانی که حیوانات را در آنجا ضبح میکردند. بعد ها چربی حیوانات و خاکستر توسط باران شسته شده و در سواحل رود تبت جمع میشده است. در نهابت زن هایی که برای شستن لباس های خود به کناره این رود می رفتند متوجه می شوند که شستن لباس ها در آنجا موجب تمیز تر شدن آنها می شود. به این ترتیب اثرات صابون گیاهی در زندگی انسان نمایان شد.


مطلب پیشنهادی :  آموزش ساخت کرم های گیاهی ۲۰۲۱


با گذشت زمان در قرن هفتم صنعت صابون سازی در ایتالیا و اسپانیا رواج پیدا کرد.در آن زمان از ترکیب چربی بز و خاکستر چوب راش برای تولید صابون استفاده می کردند.انگلیس ها نیز در قرن ۱۲ شروع به تولید صابون کردند که در زمان سلطنت ملکه الیزابت اول استفاده از صابون به اوج خود می رسد. و اینگونه بود که با رواج بهداشت فردی اهیت استفاده از صابون ها در سراسر کره زمین رواج پیدا کرد.

صابون گیاهی و گیاهان دارویی زیبایی

انواع صابون ها

قطعا شما نیز با همان صابونی که برای شستن لباس هایتان استفاده می کنید، خودتان را نمی شویید. چرا که هر صابونی چه صابون گیاهی و چه غیر گیاهی برای هدفی مشخص ساخته شده است. اگر بخواهیم صابون ها را دسته بندی کنیم می توانیم به مواردی همچون 

  • صابون توالت
  • صابون های غیر توالت
  • صابون های گلیسیرین
  • صابون های شفاف

اشاره کنیم.

۱.صابون توالت و صابون حمام

اغلب افراد این دو صابون را با یکدیگر اشتباه می گیرند. در صورتی که دارای تفاوت هایی نسبت به یکدیگر هستند. اگرچه هر دو صابون توالت و حمام برای بهداشت فردی مورد استفاده قرار میگیرد اما صابون های استفاده شده در حمام دارای چربی کمتری هستند. هرچه چربی یک صابون بیشتر باشد میزان تمیز کنندگی آن نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل صابون های استفاده شده در توالت دارای چربی بیشتری نسبت به صابون های موجود در حمام هستند تا بتوانند تمیز کنندگی بیشتری داشته باشند. 

صابون لباسشویی:

صابون های لباسشویی به صورت های مایع ، جامد و ژل مورد استفاده قرار میگیرند. با گذشت زمان و ترویج استفاده از صابون ها راه های دیگری نیز برای ساخت مواد پاک کننده کشف شد. مواد پاک کننده ای که امروزه در شستن لباس ها مورد استفاده قرار میگیرد دیگر صابون گیاهی نیستند و از مواد مصنوعی ساخته شده اند.

مواد شوینده دارای موادِ فعال سطحی، یا مواد فعال کننده سطح که متناسب با هر برندی می تواند متفاوت باشد. برای مثال سورفاکتانت ها وظیفه دارند که لکه های کثیف لباس را بیرون بکشند و لباس را تمیز کنند. در واقع مولکول های این سورفاکتانت ها دارای دو قطب می باشند. یک سر آن ها جذب آب شده و سر دیگر جذب لکه می شود. به این ترتیب با جریان دادن آب لکه ها از لباس جدا شده و لباس تمیز می گردد.

صابون های زیبایی:

صابون های زیبایی همان طور که از نام آن ها مشخص است برای مراقبت از پوست صورت به کار می روند.صابون های زیبای در انواع مختلف تولید می شوند. بنابراین باید صابونی انتخاب کنید که متناسب با پوست شما باشد. صابون های زیبایی برای نرمی پوست صورت و پاک کردن آن از آکنه و چربی ها بسیار مناسب هستند و می توانند وظیفه آبرسانی به پوست را هم ایفا کنند.

۲.صابون های غیر توالت:

صابون های غیر توالت برای پاک کردن لکه های بسیار سخت مورد استفاده قرار میگیرند.

۳. صابون های گلیسیرین

صابون های گلیسیرین یکی از مرطوب کننده ترین نوع صابون های هستند. این صابون ها لطافت خاصی به پوست میدهند و برای انواع پوست ها مناسب هستند. صابون های گلیسیرن به دلیل اینکه از مواد کاملا طبیعی تهیه می شود برای مراقبت از پوست صورت بسیار مناسب است. افرادی که از خشک شدن پوست خود بعد از شستن شکایت می کنند یا اینکه به حساسیت های پوستی همچون اگزما دچار هستند این صابون بسیار مناسب خواهد بود.

۴. صابون های شفاف:

صابون ها شفاف به اندازه صابون های دیگر مرطوب کننده نیستند و به سختی کف می کنند اما برای پوست های چرب و آکنه بسیار مناسب هستند.چراکه این صابون های دارای الکل می باشد و در طول زمان استفاده به خوبی می تواند صابون را خنثی کند.

صابون گیاهی و گیاهان دارویی زیبایی

مزایای استفاده از صابون گیاهی

برای اینکه تخصصی در مورد خواص یک صابون گیاهی صحبت کنیم باید ابتدا اطلاع پیدا کنیم که در آن صابون چه گیاهان دارویی زیبایی استفاده شده است.خواص صابون های گیاهی به شدت تحت تاثیر گیاهان دارویی زیبایی به کار رفته در آن می باشد.برای مثال در ادامه چند مورد از صابون های گیاهی به همراه خواص آن ها را برای شما نام میبریم.


حتما بخوانید : ۵ مدل از بهترین صابون های درمان آکنه


صابون گیاهی رزماری

صابون رزماری از صابون های پر طرفدار می باشد. از خواص این صابون می توان به جلوگیری از  ریزش مو، تحریک ریشه مو، تبدیل موهای کرکی به موهای ضخیم. رفع خارش مو اشاره کرد

صابون حنا

صابون حنا دارای خواصی همچون ضد شوره ، تقویت موی سر ، ضد قارچ ، نرم کننده پوست های حساس و ضد باکتری می باشد.در این صابون از گیاهان دارویی زیبایی همچون حنا استفاده شده که در طب سنتی بسیار به اهمیت ان اشاره شده است.

صابون بابونه

صابون بابونه به دلیل استفاه از گیاهان دارویی زیبایی بابونه در ان دارای فواید بسیاری برای مراقبت از پوست صورت است. برای مثال ضد خارشهای پوستی ، شفاف کننده پوست ،ضد عفونی کننده و ضد التهاب ، فع التهابات و جوش های زیر پوست اشاره کرد. این صابون برای افراد دارای پوست چرب بسیار مناسب ایت.

صابون گوگرد

صابون گیاهی گوگرد برای برطرف کردن جوش های ایجاد شده در سنین جوانی بسیار مناسب است. همچنین دارای خاصیت ضد آکنه و ضد جوش نیز می باشد.

صابون گیاهی و گیاهان دارویی زیبایی

آموزش ساخت صابون گیاهی در منزل

ساخت صابون در منزل یکی از کارهای لذت بخش می باشد. نکته ای که در هنگام ساخت صابون وجود دارد این است که ما محدودیتی در استفاده از گیاهان دارویی زیبایی نداریم. بنابر این می توانیم صابونی تهیه کنیم که پوست ما را خشک نکند و همچنین به شفاش شدن و لطافت آن نیز کمک نماید.

مواد مورد نیاز برای ساخت صابون گیاهی

۱. گلیسیرین

گلیسیرین را می توان یک ماده پایه در تهیه انواع صابون ها بر شمرد. استفاده از گلیسیرین باعث می شود که پوست شما مرطوب باقی بماند و وظیفه آبرسانی به پوست شما را نیز ایفا کند.

۲. شیر نارگیل

شیر نارگیل دارای خواص انتی باکتریال است و به اندازه کافی چربی دارد که پوست شما را تمیز کند و سلول های مرده پوست را بردارد. همچنین دارای ویتامیت A است که می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کند. همچنین استفاده از شیرنارگیل در صابون می تواند به بهبود آفتاب سوختگی کمک زیادی نماید.

۳. روغن های گیاهی

استفاد از روغن های گیاهی در صابون ها فواید بسیاری برای پوست دارد.این روغن ها رادیکال های آزاد روی پوست را برمی دارند و خواص ضد پیری نیز برای پوست به همراه دارند.

۴. عسل

مگر می شود در ساخت یک معجون طبیعی عسل را فراموش کرد. عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که به عنوان ضد باکتری و ضد ورم عمل می کند.عسل به دلیل دارای بود خواص بیشمار برای پوست های خشک و آفتاب دیده بسیار مناسب است و خارش پوست را کاهش می دهد.

صابون گیاهی زیتون و گلیسیرین

مواد لازم برای تهیه صابون خانگی زیتون و گلیسیرین

  •  نصف فنجان صابون مایع زیتون
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین
  •  یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  •  یک قاشق غذاخوری روغن ویتامین e
  •  ۲۰ الی ۳۰ قطره روغن مرکبات مثل لیمو ، پرتقال و گریپ فروت

طرز تهیه این صابون:

ابتدا کافیست همه مواد را درون یک کاسه ریخته و به خوبی هم بزنید. سپس ان را درون یک بطری بریزید و قبل از استفاده خوب تکان دهید. روغن های استفاده شده در این صابون همچون روغن زیتون تا دوسال قابلیت ماندگاری دارد. همچنین گلیسرین نیز تا یک سال قابلیت نگهداری دارد که از این بابت خاطر شما را آسوده میکند.

صابون بدن با شیر نارگیل

مواد لازم برای تهیه صابون بدن با شیر نارگیل

  •  نصف فنجان شیر نارگیل بدون هیچ ماده افزودنی
  • ۲/۳ فنجان صابون زیتون مایع بدون رایحه
  •  ۳ قاشق چای خوری روغن جوجوبا
  •  ۲ قاشق چای خوری گلیسیرین
  •  یک قاشق چای خوری عسل خام
  •  ۵ قطره روغن درخت چای
  •  ۵ قطره روغن لاوندر

طرز تهیه این صابون گیاهی:

همه مواد را درون یک بطری بریزید و خوب تکان دهید. برای استفاده نیز می توانید به کمک یک اسفنج در حمام استفاده کنید. در مورد زمان نگهداری می توان گفت که این صابون را تا هر زمان که نیاز داشته باشید می توانید در کابینت نگهداری کنید.

صابون بدن با عسل

مواد لازم برای تهیه صابون بدن با عسل

  •  نصف فنجان صابون زیتون مایع
  •  نصف فنجان عسل خام
  •  ۲ قاشق غذاخوری روغن کرچک
  •  ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  •  ۱۰ قطره روغن طبیعی انتخابی

طرز تهیه این صابون:

ابتدا صابون زیتون مایع را درون یک بطری بریزید سپس روغن کرچک ، روغن زیتون و عسل را به ان اضافه کنید و خوب به هم بزنید. فراموش نکنید که قبل از استفاده خوب بطری را تکان دهید. در مورد میزان نگهداری نیز در صورتی که در یک محیط خشک نگهداری شود می توان ۲ تا ۳ سال آن را نگهداری کرد.

مطالب پیشنهادی 

شبکه های اجتماعی

LinkedIn
YouTube
Instagram
Pinterest
فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم