کاربرد لیزر در از بین بردن موهای زائد

لیزر مو های زائد

یکی از کاربرد های لیزر،  لیزر موهای زائد است. لیزر کردن مو های زائد یک روش پزشکی است که از پرتو متمرکز نور (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد صورت و بدن استفاده می کند.

در طول  انجام لیزر موهای زائد ، لیزر نوری را منتشر می کند که توسط رنگدانه (ملانین) در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود که به کیسه های لوله ای شکل پوست (فولیکول های مو) که مو تولید می کنند آسیب می رساند. این آسیب رشد موهارا در  آینده متوقف یا به تاخیر می اندازد.

اگرچه لیزر موهای زائد به طور موثری رشد مو را برای مدت طولانی به تاخیر می اندازد ، اما معمولاً منجر به حذف موهای دائمی نمی شود. چندین روش لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای اولیه مورد نیاز است ، همچنین ممکن است به چند جلسه اضافه نیز نیاز باشد. لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند موثرتر است ، اما می توان آن را با موفقیت در انواع پوست استفاده کرد.

چرا لیزر انجام  می شود؟

کاربرد لیزر این است که برای کاهش موهای زائد استفاده می شود. محل های معمول درمان شامل پاها ، زیر بغل ، لب بالا ، چانه و خط بیکینی است. با این حال ، از بین بردن یا به تاخیر انداختن رشد مو ها  تقریباً در هر ناحیه ای ، به جز پلک یا ناحیه اطراف آن امکان پذیر است.  البته روی  پوست های دارای تاتو  نیز نباید لیزر انجام شود.

رنگ مو و نوع پوست در موفقیت لیزر موهای زائد موثر است. اصل کاربرد لیزر این است که نه رنگدانه پوست بلکه رنگدانه مو ، باید نور را جذب کند. لیزر باید به فولیکول مو آسیب برساند در حالی که از آسیب‌ رساندن به پوست جلوگیری می کند. بنابراین ، تضاد بین رنگ مو و پوست – موهای تیره و پوست روشن – بهترین نتایج را به دنبال دارد.

هنگامی که بین مو و رنگ پوست تفاوت چندانی وجود نداشته باشد ، خطر آسیب به پوست بیشتر است . اما پیشرفت در فناوری لیزر ، لیزر موهای زائد را برای افرادی که پوست تیره تری دارند نیز آسان و کم خطر تر کرده است.

خطرات کاربرد لیزر 

خطرات ناشی از عوارض جانبی با نوع پوست ، رنگ مو ، برنامه درمان و پایبندی به مراقبت های قبل و بعد از درمان متفاوت است.

شایع ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد عبارتند از:

سوزش پوست:  ناراحتی ، قرمزی و تورم موقت پس از لیزر موهای زائد  از عوامل معمول هستند. علائم و نشانه ها معمولاً ظرف چند ساعت ناپدید می شوند.
تغییر رنگدانه: لیزر  کردن موهای زائد ممکن است پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند. این تغییرات ممکن است موقتی یا دائمی باشند.

روشن شدن پوست عمدتاً بر  روی کسانی تأثیر می گذارد که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل یا بعد از درمان اجتناب نمی کنند و کسانی که پوست تیره تری دارند.
لیزر موهای زائد می تواند باعث ایجاد تاول ، پوسته پوسته شدن ، ایجاد زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر شامل سفید شدن موهای درمان شده یا رشد بیش از حد مو در مناطق تحت درمان ، به ویژه در پوست تیره تر است.

لیزر موهای زائد به دلیل احتمال آسیب دیدگی شدید چشم ، برای پلک ها ، ابروها یا اطراف چشم  توصیه نمی شود.

چگونه باید برای انجام لیزر آماده شد؟

آموزش کاربرد لیزر

قبل از لیزر چه کار هایی باید انجام داد؟

اگر به لیزر موهای زائد علاقه دارید ، پزشکی را انتخاب کنید که دارای مجوز و  تخصص باشد.  و همچنین تجربه لیزر موهای زائد بر روی نوع پوست شما را داشته باشد. اگر یک دستیار پزشک یا پرستار لیز انجام میدهد ، مطمئن شوید که تحت نظارت پزشک است و  پزشک طول درمان در محل در حاظر است. در مورد آبگرم ها ، سالن ها یا سایر مکان هایی که به پرسنل غیر پزشک اجازه می دهند لیزر موهای زائد را انجام دهند ، احتیاط کنید.

قبل از لیزر موهای زائد ، با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود آیا این روش  درمانی مناسب شما است یا خیر.

دستورالعمل های پزشکی برای آماده سازی برای لیزر 

دور ماندن از آفتاب

قبل و بعد از لیزر کردن از در معرض آفتاب اجتناب کنید. هر زمان که بیرون می روید ، از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع ، SPF30 استفاده کنید.

روشن کردن پوست شما

از هرگونه کرم پوستی بدون آفتاب که پوست شما را تیره می کند خودداری کنید. همچنین اگر اخیراً پوست تان برنزه شده یا تیره تر شده اید ، ممکن است پزشک کرم سفید کننده پوست را برای شما تجویز کند.

اجتناب از سایر روشهای حذف موهای زائد

اصلاح ، اپیلاسیون و الکترولیز می تواند فولیکول مو را مختل کند و حداقل چهار هفته قبل از درمان باید از آن اجتناب کرد.

پرهیز از داروهای رقیق کننده خون

قبل از عمل از پزشک خود در مورد مصرف داروهایی مانند آسپرین یا داروهای ضدالتهاب بپرسید.

اصلاح منطقه درمان

 اصلاح یک روز قبل از لیزر درمانی توصیه می شود. موهای لایه ی  بالایی پوست را از بین می برد که می تواند منجر به آسیب سطحی پوست در اثر موهای سوخته شود ، اما ساقه مو را سالم نگه می دارد.

 

                                                   مطلب پیشنهادی: ۵ ماسک بی نظیر موز برای انواع مو

چیزی که می توانید انتظار داشته باشید

 

کاربرد لیزر به این صورت است که برای اینکه بتواند نتیجه دهد، معمولاً به دو تا شش جلسه نیاز است.با توجه به دستگاه لیزر و مهارت اپراتور آن ، فاصله بین جلسات ، متفاوت است.
در مناطقی که موها به سرعت رشد می کنند ، مانند  بالای لب ، ممکن است درمان در عرض چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطقی که رشد مو ها کند است کند مانند پشت ، درمان ممکن است هر ۱۲ تا ۱۶ هفته انجام شود.

برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه لیزر ، از عینک مخصوص استفاده می کنید. در صورت لزوم ، یک دستیار ممکن است سایت را دوباره اصلاح کند. ممکن است پزشک برای کاهش هرگونه ناراحتی در طول درمان از بی حسی موضعی روی پوست شما استفاده کند.

در طول جلسه لیزر چه اتفاقی می افتد؟

پزشک یک ابزار لیزری دستی را به پوست شما فشار می دهد.معمولاً از یک دستگاه خنک کننده یا ژل خنک کننده برای محافظت از پوست و همچنین کاهش عوارض لیزر ، استفاده می شود.

هنگامی که پزشک لیزر را فعال می کند ، پرتو لیزر از طریق پوست شما به فولیکول های مو منتقل می شود. گرمای شدید از پرتو لیزر به فولیکول های مو آسیب می رساند که مانع رشد مو می شود. 

درمان یک ناحیه کوچک مانند لب بالا ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. درمان ناحیه بزرگتر ، مانند پشت ، ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

 روتین مراقبتی بعد از لیزر 

ممکن است در چند ساعت اول پس از لیزر موهای زائد متوجه قرمزی و تورم شوید.

  • برای کاهش هرگونه ناراحتی ، یخ را روی ناحیه تحت درمان بمالید.
  • اگر بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد واکنش پوستی نشان دادید ، پزشک ممکن است کرم استروئیدی را روی ناحیه آسیب دیده بمالد.
  • پس از لیزر کردن مو های زائد ، و در طول درمان، از ماندن در زیر نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید. 
  • طبق دستور پزشک( معمولاً شش هفته ) از برنزه کردن بپرهیزید.
  • روزانه از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع SPF30 استفاده کنید.

نتایج کاربرد لیزر 

بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد نمی ریزند. این کار طی چند روز تا چند هفته انجام می شود.  با یک جلسه لیزر کردن  موهای زائد از بین نمی روند. برای اینکه موها از بین بروند ، باید چندین جلسه عمل لیزر را انجام دهید تا به نتیجه برسید. زیرا رشد و ریزش مو به طور طبیعی در یک چرخه اتفاق می افتد و لیزر درمانی در مرحله رشد جدید فولیکول های مو  می تواند بهتر آن را از بین ببرد.

 

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/laser-hair-removal/about/pac-20394555

مطالب پیشنهادی 

شبکه های اجتماعی

LinkedIn
YouTube
Instagram
Pinterest
فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم