کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی

کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی

دستگاه های پزشکی برای پیشگیری، تشخیص، درمان و توان بخشی بیماری ها بسیار ضروری هستند. در واقع این دستگاه ها با کمک به فرآیند های فیزیولوژیکی طبیعی و ارائه داده های مهم بالینی، به حفظ سلامت مردم در سراسر جهان می پردازند. اما کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی بر عهده مهندسان پزشکی است. به طور کلی هر دستگاه روش خاص خود را دارد و استفاده از آن نیاز به تجربه دارد. در ادامه در مورد این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: دوره آموزش منشی امور پزشکی فنی و حرفه ای

مهندسی پزشکی چیست؟

مهندسی پزشکی به فرآیند بررسی تجهیزات پزشکی اشاره دارد. کار یک مهندس پزشکی این است که اطمینان حاصل کند دستگاه ها و تجهیزاتت پزشکی به درستی کار کرده و خطری دیگران را تهدید نمی کند.
بیمارستان ها از طیف گسترده ای از تجهیزات پزشکی برای ارئه خدمات مراقبت های بهداشتی و سلامت استفاده می کنند. از دستگاه هایی مانند دستگاه نبولایزر برای ارئه خدمات و درمان برای بیماران تنفسی گرفته تا تسریع کننده های خطی ردایوتراپی پیشرفته برای درمان های سرطان و سایر فن آوری های پیشرفته.

کار یک مهندس پزشکی

مهندسی پزشکی

کسی که در حال کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی است دارای دانش خاصی است در این زمینه به این فرد متخصص مهندس پزشکی می گویند. تمام تجهیزات پزشکی باید بررسی شوند و مهندسان پزشکی باید مطمئن شوند که از هر نظر بدون خطا و هیچ مشکلی برای بیماران قابل استفاده باشد. مسئولیت افرادی که در این سمت مشغول به کار هستند تنها مربوط به بررسی ایمنی و نگهداری نیست. در مهندسی پزشکی، شما باید با کل چرخه عمر تجهیزات در گیر شوید از جمله:

• تست و بررسی تجهیزات جدید قبل از استفاده
• معرفی تجهیزات و دستگاه ها جهت ارائه خدمات
• مشاوره در مورد استفاده صحیح از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی
• اهمیت دادن و پرداختن به مسائل ایمنی بیمار در زمان کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی
• از بین برند وسایل قدیمی و ابزار های آسیب دیده و یا تعمیر آن ها به شیوه ای ایمن

مهندسان پزشکی دوره های کاربردی برای دیگر افراد و پزشکان برگزار می کنند تا با نحوه کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی آشنا شوند. در ادامه چند دستگاه کاربردی که در بیمارستان پزشکان با آن درگیر خواهند بود را به شما معرفی کرده و نحوه کارایی آن را شرح خواهیم داد.

کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی ، معرفی انواع دستگاه ها

رشته های پزشکی بسیار گسترده بوده و هر کدام از آن ها ابزار و دستگاه های مخصوص به خود را دارند. بنابراین انتظار می رود که در مطب، درمانگاه یا بیمارستان ها دستگاه های متفاوتی وجود داشته باشد.

هود

برخی از آزمایشات ممکن است آلودگی داشته باشند. حتی ممکن است محیط را نیز آلوده کنند. اما با وجود هود در محیط پزشکی این خطر از بین می رود. هود یک ابزار پزشکی است که در محیط نصب شده و هوای محیط را ایزوله می کند.
کار با این دستگاه ساده است. اما کمی به تخصص نیاز دارد. ابتدا باید مسئول آزمایش میزان خطر جهت آلودگی را بررسی کند. سپس هود در محیط روشن می شود. این هود نور ماورابنفش تولید می کند. به موجب این قابلیت مواد عفونی و تمامی آلودگی ها از بین می روند. اما به دلیل خطرناک بودن نور ماورابنفش برای بدن انسان، قبل از استفاده از لباس مخصوص استفاده می شود.

دستگاه سی تی اسکن

دستگاه سی تی اسکن دستگاهی است که توسط رادیولوژیست مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه باریکه هایی از اشعه ایکس را به بدن ارسال می کند. رادیولوژیست خارج از محوطه با استفاده از مانیتورهایی که به طور مستقیم به دستگاه متصل هستند، وضعیت بدن بیمار را ارزیابی می کند. استفاده از دستگاه نیاز به تخصص کامل داشته و پزشک متخصص جدا از رادیولوژیست به بررسی نتایج آن خواهد پرداخت.
افراد غیر متخصص توانایی تفسیر نتایج یا توانایی کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی مانند دستگاه سی تی اسکن را ندارند.

سی تی اسکن

اسپکتروفوتومتر

در آزمایشگاه های پزشکی از این وسیله استفاده می شود. نمونه آزمایش درون لوله ای قرار گرفته و در دستگاه قرار می گیرد. اسپکتروفوتومتر با توجه به طیف نور و رنگ مواد داخل نمونه می تواند مواردی مانند قند خون یا چربی خون را تشخیص دهد.
کار با نمونه های آزمایشگاهی آن ساده بوده و به راحتی می توانید تنها با وارد کردن لوله حاوی نمونه، منتظر نتایج باشید. اما تفسیر نتایج تنها توسط پزشک متخصص یا مسئول آزمایشگاه امکان پذیر است. یعنی نیاز به دانش و علم آن برای تفسیر نتایج دارید.

اسپکتروفوتومتر

انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور آزمایشگاهی یک دستگاه که با کمک آن می توان یک محیط آزمایشگاهی قابل کنترل درست کرد. تنظیم پارامترهایی مانند دما، رطوبت، نور و میزان اکسیژن از طریق یک مانیتور انجام شده و تمامی موراد آن به زبان کشور سازنده دستگاه و انگلیسی نوشته شده است. قاعدتا هر آزمایش نیاز به شرایط خاص داشته که تنها فرد متخصص می تواند این پارامترها را تنظیم کند.

کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی مانند آندوسکوپ

کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی مانند آندوسکوپ ساده است اما باز نیاز به متخصص دارد. دستگاه آندوسکوپ ابزاری است که برای آندوسکوپی درون معده و بررسی آن انجام می شود. در واقع آندوسکوپ از یک لوله و یک دوربین که به یک مانیتور متصل است تشکیل شده است. پزشک متخصص لوله را وارد دهان بیمار کرده و با آن وضعیت داخل معده را بررسی یا آندوسکوپی می کند.
این کار نیاز به تخصص زیادی داشته و حتی پزشک در برخی موارد بیمار را بیهوش خواهد کرد. دستگاه همزمان عکس هایی نیز تهیه می کند که برای پزشک وضعیت را بهتر روشن خواهد کرد.

دستگاه های پزشکی بسیار گسترده هستند. هر رشته به تناسب خود دارای انواع مختلفی از آن است. بیشتر آن ها مانند دستگاه مامو گرافی، دستگاه سنوگرافی، دستگاه اسکنر قرنیه، توپوگرافی و… را ممکن است در طول زندگی خود بارها مشاهده کرده باشید. اما استفاده از اغلب آن ها نیاز به تخصص داشته و کار با آن ها توسط پزشک متخصصی انجام می شود، که جهت استفاده صحیح و ایمن آن آموزش دیده است.

کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی ، معرفی انواع تجهیزات

تجهیزات پزشکی مبحث بسیار بسیار گسترده تری به نسبت دستگاه های پزشکی است. استفاده از تجهیزات ساده تر بوده و اغلب می توانید از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنید. در ادامه چندین مورد از مهمترین تجهیزات را و کار با آن ها را توضیح خواهیم داد.

۱. وسایل معاینه

همان طور که از نام این دسته مشخص است، این وسایل جهت معاینه و وضعیت ظاهری بیمار انجام می شود. این وسایل در مراکز بهداشت و درمانگاه ها یافت می شود.
با استفاده از این وسایل فشار بیمار سنجیده می شود، قد و وزن اندازه گیری می شود، و با استفاده از گوشی های پزشکی وضعیت قلب نیز مشخص می شود.

۲. وسایل عمومی

وسایل عمومی وسایلی هستند که بیشتر در بیمارستان ها و درمانگاه ها و کلینیک زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. پنبه، الکل، برانکارد، تخت معاینه و… از جمله وسایلی هستند که به طور عمومی استفاده می شود. کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی که در بخش وسایل عمومی قرار دارند ساده بوده و توسط پرستاران یا بهیارها انجام می شود.

۳. کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی و وسایل زنان و زایمان

کار یک ماما یا متخصص زنان و زایمان بررسی سلامت زنان، مادران و فرزندانی است که در شکم مادر خود قرار دارند. از این رو ابزاری مانند تخت معاینه، دستگاه سنوگرافی، ژل اولتراسونیک و… ابزاری هستند که در اختیار این قشر قرار دارند. کار با این تجهیزات نیاز به تجربه و تخصص داشته و باید پزشک روی آن تسلط داشته باشد.

۴. تجهیزات تشخیصی

یکی از مهمترین بخش های کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی، متعلق به پزشکانی است که از دستگاه ها و تجهیزات تشخیصی استفاده می کنند. این ابزار بسیار تخصصی بوده و استفاده از آن ها تنها توسط متخصص مربوطه قابل انجام است.
از جمله این ابزار ها می توان به دستگاه سی تی اسکن، دستگاه شنوایی سنجی، بینایی سنجی، تجهیزات اولتراسونیک، تجهیزات پزشکی هسته ای و… اشاره کرد.

۵. تجهیزات درمانی

به جرات می توان گفت کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی که در بخش درمانی قرار دارند بسیار ساده است. این تجهیزات در هر داروخانه، درمانگاه، بیمارستان یا حتی خانه ای یافت می شود. از جمله ای تجهیزات می توان به مواردی مانند بتادین، سرنگ آمپول، باند، چسب زخم، سر سرنگ و… اشاره کرد.

۶. تجهیزات آزمایشگاهی

همان طور که از نام این بخش مشخص است، این تجهیزات برای آنالیز و تجزیه و تحیلی انواع آزمایشات مورد استفاده قرار می گیرد. کار با این دستگاه ها تنها توسط متخصصان آزمایشگاهی انجام شده و استفاده از آن ها توسط افراد عادی می تواند خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

از جمله این وسایل می توان هود میکروبیولوژی، کیت های آزمایشگاهی، اتوآنالایزر، دستگاه فوتومتر، دستگاه سانتریفیوژ، دستگاه تجزیه مواد شیمیایی خون، دستگاه شمارنده گلبول‌های خون و سلول آزمایشگاهی و… اشاره کرد.

بخش ها، اتاق عمل و دندان پزشکان نیز دستگاه و تجهیزات مخصوص به خود را دارند. اما برخی از آن ها با دستگاه های بخش های بالایی در یک دسته قرار می گیرند. از جمله پنس، بتادین، سرنگ، باند و… کار با آن ها در زمان استفاده توسط متخصص ساده بوده و می توانید به صورت عادی از مواردی مانند بتادین، چسب زخم و باند و… در خانه نیز استفاده کنید.

اما دسته اخر دسته ای است که به طور علمی دسته بندی نشده اند. اما متخصصان ارتوپد آن را تجویز کرده و توسط خود فرد مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این موارد می تواند به انواع آتل، دستگاه های تست قند خون و فشار سنج خانگی اشاره کرد.

کلینیک صورتگرماه علاوه بر ارائه خدمات مربوط به کار با دستگاه و تجهیزات پزشکی، در زمینه زیبایی و خدمات پوست ( تزریق فیلر، بوتاکس، مزوتراپی، درمان اسکار و جای زخم و …) و طب سنتی (فصدخون، زالودرمانی، حجامت و …) آموزش و خدمات متنوعی را ارائه می دهد .

۱۰ دیدگاه.

مطالب پیشنهادی 

شبکه های اجتماعی

LinkedIn
YouTube
Instagram
Pinterest
فهرست
Call Now Buttonتماس مستقیم